Nieodebranie paczki za pobraniem — czy wraca do nadawcy?

Dokonywanie zakupów w sklepie internetowym dla konsumenta wiąże się z pewnym ryzykiem. Nie mogąc obejrzeć towaru ani go przymierzyć, nie wie, czy nabywa produkt pełnowartościowy, zgodny z opisem i bez wad. Może się przecież okazać, że kupione radio nie działa, a zasilacz ma uszkodzony przewód. Aby zachęcić klientów, sprzedawcy umożliwiają zakup za pobraniem. Co, jeśli kupujący nie chce odebrać paczki za pobraniem?

Nieodebranie przesyłki za pobraniem — formalności

Dla niektórych osób często dokonujących zakupów w internecie rezygnacja z odbioru przesyłki nie jest niczym nietypowym. Jeśli wcześniej dokonali oni zapłaty za produkt, sprzedawca nic na tym nie traci, gdyż koszty transportu może sobie odliczyć od wpłaconej kwoty przed dokonaniem jej zwrotu na konto klienta. W tej sytuacji konsument ma prawo do oddania produktu w terminie do 14 dni bez podania przyczyny. Warunkiem jest opłacenie usług kurierskich, chyba że regulamin sklepu mówi inaczej i sprzedawca przejmuje ten obowiązek.

Inaczej przedstawia się sytuacja, gdy kupujący nie odebrał przesyłki pobraniowej. Firma kurierska bowiem musi taki produkt odesłać do nadawcy, obciążając go kosztami transportu. W konsekwencji traci on wielokrotnie:

  • ponosi podwójne koszty transportu,
  • nie ma wpływu na stan wysłanego produktu (jego przechowywanie, warunki transportu czy wpływ upływu czasu),
  • nie może o nim decydować lub np. ponownie wystawić do sprzedaży.

W ostatnim aspekcie straty mogą być tym większe, że towar może być sezonowy i jego ponowna sprzedaż będzie możliwa dopiero za rok. To z kolei oznacza koszty magazynowania, a niekiedy też sprawia, że produkt staje się niemodny i przez to mniej wartościowy.

Kiedy adresat może nie przyjąć przesyłki za pobraniem?

Jeśli zastanawiasz się, czy można nie odebrać paczki pobraniowej, to istnieją takie sytuacje, gdy jest to dopuszczalne. Najistotniejszą z nich jest wypowiedzenie umowy kupna-sprzedaży jeszcze zanim przesyłka dotrze do odbiorcy. Adresat (kupujący) jest jednak zobowiązany do pokrycia kosztów przewozu paczki z powrotem do nadawcy. Od tej reguły znów jest wyjątek: jeśli sprzedawca w regulaminie sklepu zawarł klauzulę, że przy wypowiedzeniu umowy ponosi wszystkie koszty.

Inną sytuacją, w której jest możliwe nieodebranie przesyłki pobraniowej, jest jej uszkodzenie w transporcie lub też powstanie wątpliwości, że zawartość nie jest adekwatna do zamówienia. Taka sytuacja ma miejsce, gdy pudełko jest np. zbyt małe lub zbyt lekkie. 

Aby wszystko było zgodne z prawem, jeśli w takich okolicznościach nastąpi nieprzyjęcie przesyłki pobraniowej, i tak odbiorca powinien zwrócić koszt wysyłki sprzedawcy. W dalszej procedurze reklamacyjnej może dochodzić zwrotu tych kosztów lub wysłania drugiego produktu za darmo.

Co dzieje się z paczką, która nie zostanie odebrana od nadawcy?

Przesyłkę za pobraniem dostarcza do adresata kurier. Jeśli dwukrotnie podejmie on próbę doręczenia bez skutku lub też jeśli odbiorca świadomie odmówi przyjęcia paczki, dostawca zabiera ją z powrotem do magazynu nadawczego. Co się dzieje z nieodebraną paczką za pobraniem? W magazynie nadawczym zostaje przygotowana nowa dokumentacja, przekierowująca przesyłkę z powrotem na adres nadawcy. Następnie usługa kurierska jest realizowana na standardowych zasadach, z tym że transport odbywa się w przeciwnym kierunku.

Czy nieodebrana paczka za pobraniem od razu wraca do nadawcy?

Paczka pobraniowa nieodebrana przez adresata nadal pozostaje pod opieką firmy kurierskiej, która zgodnie z zapisami kodeksu cywilnego jest za nią odpowiedzialna do momentu przekazania nadawcy. Ponieważ magazynowanie takiej przesyłki jest kosztowne, a znajdujące się w niej produkty mogą mieć określony termin przydatności (wspomniane wcześniej produkty sezonowe i okazjonalne np. na Walentynki czy Święto Zmarłych), w interesie kuriera jest dostarczenie jej jak najszybciej adresatowi. 

Usługa zazwyczaj jest realizowana w standardowym trybie 1-2 dni roboczych na terenie kraju oraz 3-4 dni w przypadku paczki zagranicznej, a jej status można obserwować na przykład z serwisu Euro-Paka.pl. Jeśli przesyłka nie została nadania przez osobę, która nie przyjęła zamówienia, nie można od niej pobrać opłaty za usługę. Dlatego zostaje nią obciążony nadawca. Ten z kolei ma możliwość dochodzenia zwrotu poniesionych kosztów w drodze postępowania administracyjnego.

Uszkodzona paczka za pobraniem — kto ponosi koszty nieodebrania przesyłki?

Zwrot przesyłki pobraniowej do nadawcy zawsze wiąże się z obciążeniem go kosztami transportu. W praktyce nie oznacza to jednak, że nie może on dochodzić ich zwrotu. Jeśli nieodebrana przesyłka jest nienaruszona, a jej powrót do sklepu wynika z rezygnacji kupującego, koszt transportu prawnie ponosi kupujący. Często wymaga to jednak wezwania go do zapłaty, a nawet wystąpienia na drogę sądową. 

Jeśli paczka pobraniowa nieodebrana przez adresata została uszkodzona w transporcie, zgodnie z kodeksem cywilnym (art. 548 § 3) za pokrycie wszelkich szkód odpowiada firma przewozowa. Zazwyczaj jednak koszty transportu musi zapłacić sprzedawca, który może dochodzić swoich pieniędzy w drodze reklamacji.

Total
0
Shares
Poprzedni artykuł

Wymiary paczki — jak podawać je poprawnie i jak najłatwiej ją zmierzyć?

Następny artykuł

Jak zapakować laptopa do wysyłki, żeby go nie uszkodzić?

Powiązane artykuły