Co grozi za nieodebranie paczki za pobraniem? Konsekwencje odmowy przyjęcia paczki

Dokonywanie zakupów w sklepach internetowych jest obecnie bardzo popularne, jednak klienci nie zawsze mają zaufanie do takich placówek, zwłaszcza jeśli są one ulokowane za granicą. Z tego powodu chętnie korzystają z możliwości zakupu z odroczoną płatnością, czyli za pobraniem. Zdarza się, że zanim przesyłka dotrze do odbiorcy, zmienia on zdanie i odmawia jej odbioru. Jakie konsekwencje grożą za nieodebranie paczki pobraniowej?

Nieodebranie paczki za pobraniem — co grozi?

Przeglądając wpisy na forach internetowych, można spotkać się z pełnymi zdziwienia wypowiedziami, że po nieodebraniu paczki za pobraniem sprzedawca dochodzi zwrotu kosztów. W skrajnych wypadkach może się to odbywać nawet na drodze sądowej, z udziałem komornika, co generuje wielokrotnie wyższe kwoty. Wśród klientów sklepów internetowych panuje przekonanie, że za nieodebranie przesyłki pobraniowej nic nie grozi. Jest to skutkiem błędnego utożsamiania prawa do zwrotu towaru bez podania przyczyny z odmową zapłacenia kurierowi i odbioru przesyłki.

Być może kilkanaście lat temu takie konsekwencje były jedynie hipotetyczne. Obecnie, w czasach popularyzacji internetu i transakcji zawieranych na odległość, prawo lepiej broni interesów stron transakcji, w tym także sprzedających. Zanim zadasz sobie pytanie: co się stanie, jeśli nie odbiorę paczki za pobraniem, musisz wiedzieć, że:

  • w momencie kliknięcia przycisku „zamawiam z obowiązkiem płatności” w sklepie internetowym zawierasz formalną umowę kupna-sprzedaży,
  • w chwili jej zawarcia to Ty jesteś właścicielem towaru, nawet jeśli za niego nie zapłacisz,
  • póki nie odstąpisz od umowy, zgodnie z przepisami prawa i regulaminem sklepu, sprzedawca nie może takiego towaru sprzedać, ani w inny sposób o nim decydować,
  • odmawiając przyjęcia przesyłki pobraniowej bez odstąpienia od umowy, nie dotrzymujesz warunków umowy kupna-sprzedaży, co w myśl kodeksu cywilnego jest wykroczeniem,
  • sprzedawca ma prawo dochodzenia poniesionych kosztów na drodze sądowej.

Co w przypadku nieodebrania paczki za pobraniem? Jeśli świadomie chcesz złamać prawo i mimo zawarcia umowy nie przyjmujesz paczki od kuriera, narażasz się na poważne konsekwencje prawne. Ich wymiar zależy od kilku czynników. Jednym z nich z pewnością jest koszt wysyłki, jaki musi ponieść sprzedający za ponowne przewiezienie paczki. Obecnie duże sklepy podpisują stałe umowy z przewoźnikami, w których opłaty są liczone ogólnie, a nie za pojedynczą przesyłkę. W takiej sytuacji dochodzenie zwrotu kosztów paczki dla sprzedawcy staje się nieopłacalne.

Inaczej przedstawia się sytuacja, gdy sklep jest mały i każda opłata kurierska stanowi dla niego znaczący wydatek. Konsekwencji możesz się spodziewać zwłaszcza wtedy, gdy nieodebranie przesyłki za pobraniem zdarzyło Ci się nie pierwszy raz. Również duża sieć sprzedażowa może prowadzić politykę konsekwentnego dochodzenia należności, aby ukrócić proceder i powstrzymać innych klientów przed takim działaniem.

W jakich przypadkach możliwe jest nieodebranie paczki za pobraniem?

Art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego mówi, że podczas zawierania umowy kupna-sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść własność rzeczy na kupującego i wydać mu tę rzecz. Nabywca natomiast zobowiązuje się ją odebrać i zapłacić sprzedawcy. Kolejne artykuły tego kodeksu regulują też kwestie ponoszenia kosztów za przechowywanie czy dostarczenie i odbiór sprzedanej rzeczy. Dlatego też, jeśli klient nie odebrał paczki za pobraniem, ponosi obowiązek porycia kosztów odesłania przesyłki lub/i jej magazynowania, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Wyjątkiem od tej sytuacji jest odstąpienie od umowy w momencie, gdy przesyłka znajduje się w trakcie dostawy. Chociaż konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy, zgodnie z prawniczą zasadą, że „komu wolno więcej, temu tym bardziej wolno mniej” może też odstąpić od niej przed dostarczeniem paczki, składając wniosek przez internet. W takiej sytuacji jest jednak zobowiązany do pokrycia kosztów odesłania paczki do sprzedawcy. Ten natomiast ponosi koszty wysyłki towaru do klienta.

Czy można nie przyjąć paczki od kuriera w innych okolicznościach? Teoretycznie podstawą do takiego działania może być wyraźne uszkodzenie przesyłki w transporcie. Ponadto, jeśli jej wygląd sugeruje, że zawartość może być niewłaściwa czy uszkodzona, masz prawo do jej sprawdzenia w obecności kuriera. W przypadku stwierdzenia niezgodności lub szkód kurier spisuje protokół i paczka wraca do nadawcy.

Co grozi za nieodebranie paczki za pobraniem — kto odpowiada za nieodebraną paczkę?

Jeśli dokonałeś zakupu w sklepie internetowym, zmieniłeś zdanie i zadajesz sobie pytanie: „czy mogę nie odebrać paczki za pobraniem”, powinieneś też wiedzieć, kto odpowiada za paczkę po jej odesłaniu. Standardowo każda firma kurierska w koszt usługi wlicza też ubezpieczenie. Jeśli w trakcie transportu dojdzie do uszkodzenia zawartości z winy przewoźnika, to on jest zobowiązany do pokrycia szkód. 

Rezygnacja z przesyłki za pobraniem oznacza jej odesłanie i ponowne naliczenie kosztów obsługi przesyłki wraz z ubezpieczeniem. Zasada odpowiedzialności za szkody w transporcie działa tu tak samo. Na tym jednak nie kończy się odpowiedzialność za paczkę. Może się zdarzyć, że wysyłany towar jest sezonowy lub z innych powodów wycofanie go z oferty zmniejsza szansę na ponowną sprzedaż. Ponieważ formalnym właścicielem paczki jest odbiorca, sklep nie może dokonać ponownej sprzedaży, póki nie dojdzie do rozwiązania umowy. Za szkody, jakie ponosi, odpowiada kupujący, który nie wywiązał się z umowy.

Czy nieodebrana paczka za pobraniem od razu wraca do nadawcy?

Nieodebranie paczki za pobraniem jest równoznaczne z jej odesłaniem do nadawcy. Nie zawsze jednak przesyłka trafia tam od razu. Większość przewoźników stosuje politykę dwu- a niekiedy nawet trzykrotnej próby doręczenia. W kolejnym etapie jest przechowywana w punkcie odbioru, w którym adresat może ją odebrać osobiście. W przypadku zdecydowanej odmowy lub po upłynięciu wyznaczonego terminu przesyłka trafia ponownie do magazynu nadawczego, a stamtąd do sortowni i do transportu. Nieodebrana paczka za pobraniem do nadawcy zwykle wraca dłużej.

Konsekwencje nieodebrania paczki za pobraniem za granicą — kto ponosi koszty transportu?

Jeśli pytanie: „czy muszę odebrać przesyłkę za pobraniem” zadajesz sobie, będąc za granicą, zastanów się też, kto poniesie koszty jej transportu z powrotem do nadawcy. Zgodnie z opisanymi wcześniej zasadami za usługę kurierską czy magazynowanie takiej przesyłki odpowiada kupujący, czyli Ty. Ceny międzynarodowych usług kurierskich nie są niskie, zwłaszcza jeśli paczka na spore gabaryty i wagę. W konsekwencji możesz zostać zmuszony do zapłaty nawet kilkuset złotych za odesłanie paczki, nie licząc kosztów dodatkowych. 

Jeśli odmówisz i sprawa trafi do sądu, koszty komornicze podniosą tę kwotę o dodatkowe kilkaset złotych. Zadłużenie na długo pozostanie też w Twoich aktach, utrudniając dokonanie jakichkolwiek transakcji, wzięcie kredytu czy zakup na raty.

Total
0
Shares
Poprzedni artykuł

Ile idzie paczka z Niemiec do Polski i od czego to zależy?

Następny artykuł

Jak wysłać paczkę za pobraniem? Poradnik krok po kroku

Powiązane artykuły